Trygghetsförsäkring
Vår trygghetsförsäkring är utformad för att ge dig som kund ett bra ekonomiskt skydd vid inkomstbortfall –
så att du kan betala dina kostnader även när inkomsten minskar! Sambla är registrerade försäkringsförmedlare
hos Bolagsverket och står under tillsyn av Finansinspektionen.
Ingen bindningstid
Fristående från ditt lån
Över 55 000 nöjda kunder
Vad säger andra om vår försäkring?
Jag har fått ersättning från trygghetsförsäkringen i flera månader och är verkligen glad att jag tecknade den! Jag kommer absolut att teckna den igen när jag får ett nytt arbete, och jag har rekommenderat den till mina vänner och bekanta eftersom den har hjälpt mig igenom en ekonomiskt svår tid!
-Jakob, 37 år
Vad gäller för dig beroende på anställningsform?
Tillsvidareanställd
Täcker för arbetslöshet
Försäkringen lämnar ersättning i upp till 12 månader vid ofrivillig arbetslöshet.
Stöd när du inte kan arbeta
Försäkringen lämnar ersättning i upp till 12 månader om du inte kan utföra ditt arbete på grund av sjukdom, olycka eller vård av nära anhörig
Trygghet vid sjukdom
Vid vissa diagnoser, som cancer och stroke, lämnas ett engångsbelopp på 25 000 kr.
Egenföretagare
Stöd när du inte kan arbeta
Försäkringen lämnar ersättning i upp till 12 månader om du inte kan utföra ditt arbete på grund av sjukdom, olycka eller vård av nära anhörig
Sjukhusvistelse
Försäkringen lämnar ersättning i upp till 12 månader om du blir inlagd på sjukhus på grund av ett plötsligt olycksfall eller sjukdom.
Trygghet vid sjukdom
Vid vissa diagnoser, som cancer och stroke, lämnas ett engångsbelopp på 25 000 kr.
För dig som har vår försäkring idag!
Våra rådgivare hjälper dig hitta rätt försäkring för din situation. Ring oss idag för personlig rådgivning!
Villkor och länk till skadeanmälan finner du nedan.
Behöver du rådgivning om försäkring? Ring oss!
Våra rådgivare hjälper dig hitta rätt försäkring för din situation. Ring oss idag för personlig rådgivning!
Frågor och svar
Vad är en trygghetsförsäkring?
En trygghetsförsäkring är ett skydd som kan ge dig ersättning vid ett oväntat inkomstbortfall på grund av sjukskrivning, arbetslöshet och vård av nära anhörig. Försäkringen avser att ersätta dig för dina fasta månadskostnader.
Hur tecknar jag en försäkring?
Du kan enkelt kontakta Samblas kundservice på telefon 0770-22 01 80 eller via e-post forsakringar@sambla.se så får du hjälp att teckna en trygghetsförsäkring.
Vad täcker trygghetsförsäkringen?
Trygghetsförsäkringen avser att ersätta dig för dina fasta månadskostnader, till exempel lånekostnader, bostadsrättsavgift och elkostnader under den tid som du på grund av ohälsa är helt arbetsoförmögen eller under den tid som du vårdar en nära anhörig. För tillsvidareanställda ger försäkringen ersättning om du blir helt arbetslös efter uppsägning från arbetsgivaren. Från och med den 1 mars 2025 ger försäkringen även ersättning för vissa diagnoser och vid sjukhusvistelse för egenföretagare.
Vad täcker livförsäkringen?
Livförsäkringen är ett ekonomiskt skydd till dina nära och kära. För dig som har en livförsäkring betalas ett engångsbelopp till dina förmånstagare vid dödsfall.
Vem kan teckna trygghetsförsäkringen?
Trygghetsförsäkringen kan tecknas av dig som:
- är folkbokförd och bosatt i Sverige
- har fyllt 18 år, men inte 64 år (försäkringen upphör på huvudförfallodagen efter det att du fyllt 68 år)
- är inskriven i och berättigad till ersättning från Försäkringskassan
- är tillsvidareanställd eller företagare
- inte tar ut pension
- vid försäkringens beviljande är fullt arbetsför.
Vem kan teckna livförsäkringen?
Livförsäkringen kan tecknas av dig som:
- har, efter förmedling av Sambla blivit erbjuden ett låneavtal med någon av Samblas samarbetspartners,
- har fyllt 18 men inte 64 år,
- är folkbokförd och stadigvarande bosatt i Sverige
- är fullt arbetsför enligt definitionen i villkoren
Hur länge gäller försäkringen?
Hur betalas försäkringen?
Försäkringen betalas via autogiro. Om betalningen inte kan genomföras via autogiro skickas en påminnelsefaktura till din fysiska eller digitala brevlåda.
Varför ska jag teckna en trygghetsförsäkring?
Då privatlån är lån utan säkerhet erbjuder vi en trygghetsförsäkring som kan hjälpa dig att betala dina fasta månadskostnader om du råkar ut för sjukdom/skada, ofrivillig arbetslöshet eller vård av nära anhörig. Försäkringen är ett väldigt flexibelt samt fristående skydd som hjälper dig vid ett oväntat inkomstbortfall.
Hur ansöker jag om ersättning för trygghetsförsäkring?
Vid ansökan om ersättning från din Trygghetsförsäkring, skicka skadeanmälan till vår partner Gjensidige Försäkring via följande länk:
Hur ansöker jag om ersättning för livförsäkring?
Vid ansökan om ersättning från din livförsäkring anmäler du dödsfall hos vår partner Evident Life på följande länk:
Var kan jag se min försäkring?
I vår app hittar du bland annat information om vad din försäkring täcker för. Ladda ner den här!
Hur kan jag följa min skadeanmälan vid sjukskrivning eller arbetslöshet?
Då det är försäkringsbolaget som är skadereglerare är det endast de som kan ge information gällande ditt ärende.
Hur lång är karens- och kvalificeringstiden?
För trygghetsförsäkringen är det 30 dagars karenstid och kvalificeringstiden är 30 dagar vid sjukskrivning, 90 dagar vid arbetslöshet. I våra villkor ser du exakta villkor för de karens- och kvalificeringstider som gäller. Man kan inte få ersättning från försäkringen för just den skada som uppkom under kvalificeringstiden. Däremot får man ersättning för skador som uppkommer efter kvalificeringstiden.
Vad händer om man blir sjuk/arbetslös under kvalificeringstiden?
Man kan inte få ersättning från försäkringen för just den skadan som uppkom under kvalificeringstiden. Däremot får man ersättning för skador som uppkommer efter kvalificeringstiden.
Hur lång tid får jag ersättning?
Försäkringen ger ersättning i upp till 12 månader. I och med att de första 30 dagarna är karenstid har detta tidigare inneburit att du kan få utbetalningar i upp till 11 månader. Från och med den 1 mars 2025 kan du dock få utbetalningar i upp till 12 månader. Detta gäller skador som inträffar efter den 1 mars 2025 när nya villkor trädde i kraft.
Är ersättningen skattepliktig?
Nej, varken ersättningen för trygghetsförsäkringen eller livförsäkringen är skattepliktig. Ersättningen för trygghetsförsäkringen sätts skattefritt in på ditt konto under tiden du är sjukskriven eller arbetslös.
Är försäkringen bunden till ett specifikt lån?
Nej, försäkringen är fristående. Det innebär att du inte behöver byta din försäkring hos oss om du refinansierar dina lån.
Hur lång ångerrätt har jag på försäkringen?
30 dagar.
Jag får inte ut någon ersättning för trygghetsförsäkringen, vad gör jag?
Den som inte är nöjd med försäkringsgivarens beslut i ett ärende kan du få det omprövat genom att skriftligen till Gjensidige Försäkring redogöra för ärendet och be om en omprövning av beslutet. Begäran om omprövning ska ställas till Gjensidige Försäkring, Klagomålsansvarig Malin Mårtensson, Box 3031, 103 61 Stockholm. Du kan även kontakta klagomålsansvarig via Gjensidiges hemsida. Klicka på ”Kontakta oss” och följ anvisningarna. Inkomna klagomål besvaras snarast möjligt.
Du kan även vända dig till:
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): Allmänna Reklamationsnämnden prövar vissa försäkringsfrågor förutsatt att de inte kan hanteras av Personförsäkringsnämnden (PFN) eller kräver medicinsk kompetens. ARN:s prövning är kostnadsfri och beslutet har formen av en rekommendation. Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm, telefon: 08-508 860 00
- Personförsäkringsnämnden (PFN): Om tvisten avser medicinska bedömningar kan du begära prövning i PFN, Box 24067, 104 50 Stockholm. Tfn: 08-522 787 20.
- Allmän Domstol: Liksom vid andra tvister kan du vända dig till allmän domstol. Tag kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.
Jag får inte ut någon ersättning för livförsäkringen, vad gör jag?
Om du inte är nöjd med försäkringsgivarens beslut i ett ärende kan du få det omprövat genom att vända dig till Evident Life’s klagomålsansvarig på klaga@evidentlife.se. Beskriv ditt ärende och varför du inte är nöjd, så återkommer försäkringsgivaren till dig inom en arbetsdag.
Du kan även vända dig till:
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): Allmänna Reklamationsnämnden prövar vissa försäkringsfrågor förutsatt att de inte kan hanteras av Personförsäkringsnämnden (PFN) eller kräver medicinsk kompetens. ARN:s prövning är kostnadsfri och beslutet har formen av en rekommendation. Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm, telefon: 08-508 860 00
- Personförsäkringsnämnden (PFN): Om tvisten avser medicinska bedömningar kan du begära prövning i PFN, Box 24067, 104 50 Stockholm. Tfn: 08-522 787 20.
- Allmän Domstol: Liksom vid andra tvister kan du vända dig till allmän domstol. Tag kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.
VI HJÄLPER DIG FÅ LÅN TILL BÄST RÄNTA
Våra andra tjänster