Vanliga frågor och svar – Försäkringar
Här hittar du vanliga frågor och svar om Samblas tjänster för försäkringar. Vi kan hjälpa dig både med trygghetsförsäkring och livförsäkring.
Hittar du inte svar på din fråga?
Trygghetsförsäkring
Vad är en trygghetsförsäkring?
En trygghetsförsäkring är ett skydd som kan ge dig ersättning vid ett oväntat inkomstbortfall på grund av sjukskrivning, arbetslöshet och vård av nära anhörig. Försäkringen avser att ersätta dig för dina fasta månadskostnader.
Vad täcker trygghetsförsäkringen?
Trygghetsförs äkringen avser att ersätta dig för dina fasta månadskostnader, till exempel lånekostnader, bostadsrättsavgift och elkostnader under den tid som du på grund av ohälsa är helt arbetsoförmögen eller under den tid som du vårdar en nära anhörig. För tillsvidareanställda ger försäkringen ersättning om du blir helt arbetslös efter uppsägning från arbetsgivaren. Från och med den 1 mars 2025 ger försäkringen även ersättning för vissa diagnoser och vid sjukhusvistelse för egenföretagare.
Hur länge gäller försäkringen?
Var kan jag se min försäkring?
I vår app hittar du bland annat information om vad din försäkring täcker för. Ladda ner den här!
Hur tecknar jag en försäkring?
Du kan enkelt kontakta Samblas kundservice på telefon 0770-22 01 80 eller via e-post forsakringar@sambla.se så får du hjälp att teckna en trygghetsförsäkring.
Vem kan teckna trygghetsförsäkringen?
Trygghetsförsäkringen kan tecknas av dig som:
- är folkbokförd och bosatt i Sverige
- har fyllt 18 år, men inte 64 år (försäkringen upphör på huvudförfallodagen efter det att du fyllt 68 år)
- är inskriven i och berättigad till ersättning från Försäkringskassan
- är tillsvidareanställd eller företagare
- inte tar ut pension
- vid försäkringens beviljande är fullt arbetsför.
Hur betalas försäkringen?
Försäkringen betalas via autogiro. Om betalningen inte kan genomföras via autogiro skickas en påminnelsefaktura till din fysiska eller digitala brevlåda.
Livförsäkring
Vad är en livförsäkring?
Vår livförsäkring ger dig ett ekonomiskt skyddsnät till dina nära och kära ifall det värsta skulle inträffa. Vid dödsfall betalas ett belopp ut till den du har valt ska få ersättningen.
Vem kan teckna livförsäkringen?
Livförsäkringen kan tecknas av dig som:
- har, efter förmedling av Sambla blivit erbjuden ett låneavtal med någon av Samblas samarbetspartners,
- har fyllt 18 men inte 64 år,
- är folkbokförd och stadigvarande bosatt i Sverige
- är fullt arbetsför enligt definitionen i villkoren
Hur länge gäller försäkringen?
Är ersättningen skattepliktig?
Nej, varken ersättningen för trygghetsförsäkringen eller livförsäkringen är skattepliktig. Ersättningen för trygghetsförsäkringen sätts skattefritt in på ditt konto under tiden du är sjukskriven eller arbetslös.
Vad täcker livförsäkringen?
Livförsäkringen är ett ekonomiskt skydd till dina nära och kära. För dig som har en livförsäkring betalas ett engångsbelopp till dina förmånstagare vid dödsfall.
Hur betalas försäkringen?
Försäkringen betalas via autogiro. Om betalningen inte kan genomföras via autogiro skickas en påminnelsefaktura till din fysiska eller digitala brevlåda.
Hur ansöker jag om ersättning för livförsäkring?
Vid ansökan om ersättning från din livförsäkring anmäler du dödsfall hos vår partner Evident Life på följande länk:
Jag får inte ut någon ersättning för livförsäkringen, vad gör jag?
Om du inte är nöjd med försäkringsgivarens beslut i ett ärende kan du få det omprövat genom att vända dig till Evident Life’s klagomålsansvarig på klaga@evidentlife.se. Beskriv ditt ärende och varför du inte är nöjd, så återkommer försäkringsgivaren till dig inom en arbetsdag.
Du kan även vända dig till:
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): Allmänna Reklamationsnämnden prövar vissa försäkringsfrågor förutsatt att de inte kan hanteras av Personförsäkringsnämnden (PFN) eller kräver medicinsk kompetens. ARN:s prövning är kostnadsfri och beslutet har formen av en rekommendation. Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm, telefon: 08-508 860 00
- Personförsäkringsnämnden (PFN): Om tvisten avser medicinska bedömningar kan du begära prövning i PFN, Box 24067, 104 50 Stockholm. Tfn: 08-522 787 20.
- Allmän Domstol: Liksom vid andra tvister kan du vända dig till allmän domstol. Tag kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.
Behöver du rådgivning om försäkring? Ring oss!
Våra rådgivare hjälper dig hitta rätt försäkring för din situation. Ring oss idag för personlig rådgivning!