Checklista inför tillträde – detta behöver du ordna med

Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 33,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 33,99% (Uppdaterat februari 2024).

12 tips att tänka på innan tillträde
Detta händer under tillträdesdagen
Detta behöver du ha inför tillträdet
12 tips att tänka på innan tillträde
Detta händer under tillträdesdagen
Detta behöver du ha inför tillträdet

Det finns en dag i bostadsprocessen som många av oss ser fram emot lite extra – tillträdet! Och som med allt annat, finns det en del att tänka på även inför tillträdesdagen. Här kan du läsa dig till allt du behöver veta inför tillträdet och vad du behöver fixa med. Vi har såklart även en checklista till dig som du kan utgå från.

Vad är ett tillträde?

Tillträdet refererar till den dag då bostadsaffären slutförs och du som köpare får nycklarna till ditt nya hus. Det är alltså dagen då du blir officiell ägare till huset och kan flytta in. Tillträdet sker i regel på mäklarens kontor, där köparens bank genomför slutbetalningen av köpeskillingen – alltså bostadens pris.

Läs mer om själva tillträdet och hur det går till här.

När får man tillträde?

Köparen och säljaren får själva komma överens om tillträdesdag, vilket gör att tiden mellan kontraktsskrivning och tillträde varierar beroende på varje enskild situation. Vid inflytt till bostadsrätt brukar tillträdesdagen ske cirka 1-3 månader efter kontraktsskrivning, medan tillträde till hus eller villa brukar ske cirka 3-5 månader efter kontraktsskrivning.

Läs också: Köpa bostad utan mäklare

Vad ska man tänka på inför tillträde till hus?

Inför tillträdet finns det några saker att tänka på för att underlätta övergången. Här är några användbara tips:

1. Banken

Ska du ta bolån för att finansiera ditt bostadsköp bör du kontakta din bank i god tid för att säkerställa att allt är klart inför tillträdesdagen. Kontakta gärna oss om du vill ha hjälp med ditt bolån.

2. Kontaktuppgifter

Ge mäklaren kontaktuppgifter till din bank. Det är nämligen mäklaren som kontaktar banken och informerar om tillträdesdagen.

3. Plats och tid

Ha koll på var och när tillträdet ska ske. Mäklaren skickar ut mötesinbjudan i god tid innan tillträdesdagen. I regel sker mötet på mäklarens kontor, men i enstaka fall kan mötet ske på köparens bank.

Se också vår kompletta checklista inför flytt!

4. Flyttanmälan

Gör en flyttanmälan till Skatteverket. Detta gör du enkelt via Skatteverkets e-tjänst.

5. Adressändring

Se till att alla nödvändiga adressändringar har gjorts innan tillträdesdagen och att eventuella prenumerationer knutna till din gamla bostad är uppsagda eller flyttade. Du kan även anmäla din adressändring till Svensk Adressändring om du vill eftersända din post till din nya adress. Detta garanterar att all post hamnar rätt.

Läs också: Gå på grannens visning – det här gäller

6. Elavtal och bredbandsavtal

Se till att el- och bredbandsavtal är på plats och aktiverade inför tillträdet. Om du redan har pågående avtal bör du i god tid se till att dessa flyttas till ditt nya hem lagom till inflytt. Detta gör du på leverantörernas egna hemsidor. Det kan vara så att det tar dit för dom att både koppla av och på dina tjänster, så lös detta så snart du kan.

7. Försäkringar

Försäkringar är viktiga för att skydda ditt nya hem och allt du har investerat i det. Ska du flytta till hus eller villa bör du kontrollera om du behöver en specifik villa- eller husförsäkring, då dessa ofta skiljer sig från försäkringar för lägenheter och bostadsrätter. Se till att försäkringen startar samma dag som du får nycklarna. Det vore ju typiskt om något gick sönder innan försäkringen är på plats.

Viktigt är också att du har ditt nuvarande boende försäkrat tills att du har flyttat ut. Kolla med ditt försäkringsbolag hur du bäst lägger upp det.

8. Sophantering

Flyttar du till hus eller villa bör du kontrollera hur och när sophanteringen sker. Du tecknar abonnemang för sophämtning genom att kontakta kommunen.

9. Flyttbudget

Utgifterna har ibland en tendens att springa iväg vid flytt. Därför är det klokt att göra en flyttbudget där du går igenom alla eventuella kostnader inför tillträdet och flytten.

10. Flytthjälp

I god tid inför tillträdet bör du ha flytthjälpen klar för att inte riskera att stå ensam på flyttdagen i ett hav av flyttlådor. Antingen lockar du vänner och familj med lite gott flyttkäk, eller så kontaktar du en flyttfirma. Vill du göra så lite som möjligt, finns det flera flyttfirmor som även hjälper till med själva packandet. Glöm bara inte bort att teckna försäkring om du anlitar en flyttfirma – då slipper du tråkigheter vid eventuella olyckor.

Kommer du ha en lucka mellan nuvarande bostad och den nya finns det flyttfirmor som håller dina saker åt dig under tiden. Det kan göra det väldigt smidigt istället för att flytta samma saker flera gånger.

11. Flyttstädning

Se till att ditt gamla hem är ordentligt städat innan du lämnar det. En av de vanligaste tvisterna mellan köpare och säljare handlar nämligen om något så enkelt som flyttstädning.

12. Övriga avtal och abonnemang

Se över alla olika avtal och abonnemang, exempelvis kabel-tv, telefoni, larm, parkeringsplats och förråd.

Flyttstädning inför tillträde

Inför tillträdet ska bostaden du flyttar ifrån vara tömd och städad. Flyttstädningen kan utföras antingen av dig eller av en städfirma. Väljer du att städa själv finns det flera färdiga listor att följa på nätet. Oavsett om du utfört städningen själv eller ej bör du efter städning gå igenom bostaden för att se att allt har gjorts ordentligt.

Genomgång av bostaden inför tillträde

För att undvika tvister mellan köpare och säljare är ett alternativ att ni tillsammans går igenom bostaden någon dag innan tillträdet. Då kan ni gå igenom städning, eventuella skador samt diskutera saker som uppvärmningssystem och annat viktigt rörande bostaden. Säljaren kan då åtgärda eventuella synpunkter redan innan tillträdet.

Vad gör man på tillträdesdagen?

Möte

Mäklaren har i god tid innan tillträdesdagen skickat ut en mötesinbjudan. Mötet sker vanligtvis på mäklarens kontor, där mäklaren, köparen och säljaren deltar. I regel räcker det med att köparen tar med sig sin legitimation till mötet. Säljaren ska ha med sig legitimation, nycklar och eventuella dokument rörande bostaden.

Likvidavräkning

Ni går igenom och skriver likvidavräkning – alltså hur mycket pengar som ska betalas ut och till vem. Mäklaren skickar likvidavräkningen till köparens bank, som i sin tur kontaktar säljarens bank för att få uppgifter kring vilka lån som ska lösas. Eventuella kostnader som fastighetsskatt och månadsavgifter ska också regleras i likvidavräkningen.

Banköverföring

Köparens bank för nu över och löser säljarens lån. De pengar som blir över förs över till säljarens konto enligt likvidavräkningen.

Kvitton

Nu skickar banken kvitton till mäklaren som både köpare och säljare får ta del av. Kvittona redogör för vilka överföringar som har gjorts. Köparen kan även se om banken gjort något utlägg för avgifter som säljaren betalat tidigare, exempelvis fastighetsavgift och månadsavgift.

Köpebrev

Vid försäljning av villa och hus upprättas ett köpebrev på tillträdesdagen i samband med att köpeskillingen betalas. Köpebrevet fungerar som ett kvitto på att köpeskillingen är betald. Dessutom tillåter köpebrevet köparen att registrera sig som ny ägare och få lagfart till fastigheten. Köpebrevet innehåller underskrifter, överlåtelseförklaring, köpobjekt och köpeskilling. För bostadsrätt tecknas ett överlåtelseavtal.

Dokument och nycklar

Nu kan köpare och säljare stämma in i ett unisont jubel – det enda som återstår är nämligen överlämnandet av nycklar samt relevanta dokument rörande bostaden. Från och med nu har köparen formell äganderätt till fastigheten och säljaren kan avsäga sig allt ansvar.

Vilka handlingar vill banken ha inför tillträdet?

Om du har lånat pengar till ditt bostadsköp, behöver du kontakta banken i god tid innan tillträdesdagen. Detta då banken ska ha möjlighet att fixa alla viktiga handlingar inför tillträdet.

På tillträdesdagen vill banken ta del av den signerade likvidavräkningen samt eventuellt köpebrev. Dessa handlingar skickar mäklaren in under tillträdet. Du behöver alltså inte själv skicka in några handlingar till banken inför eller under tillträdet.

Vill du veta mer om tillträde till hus eller vill du ansöka om bolån inför bostadsköpet? Kontakta oss!

Vanliga frågor och svar – Checklista tillträde

När får man tillträde till hus?

Tillträdesdagen sker i överenskommelse mellan köpare och säljare och kan därför variera. I regel brukar tillträde till hus ske mellan 3-5 månader efter kontraktskrivning.

Vad innebär köpebrev vid tillträde till hus?

Ett köpebrev upprättas på tillträdesdagen i samband med betalning av köpeskilling. Köpebrevet fungerar som ett kvitto på att köpeskillingen är betald och tillåter köparen att registrera sig som ny ägare och ansöka om lagfart till fastigheten.

Kan man flytta fram tillträdesdag?

Om både köpare och säljare är överens om att ändra tillträdesdag, är det möjligt. Ändringen bör skrivas ner i ett tilläggsavtal av mäklaren, detta för att undvika eventuella tvister.

Våra partners