Reduktionsplikten höjs – så påverkar det dig som bilägare

Din e-post behövs för att du säkert ska kunna motta låneförslagen och för kontakt genom processen.
Vi behöver ditt telefonnummer så att våra rådgivare kan kontakta dig angående din låneansökan.
Ansökt lånebelopp

310000 kr

           
Lånetid

12 år

*Räntan är rörlig och sätts individuellt. För ett annuitetslån på 0 kr med 12 års löptid, nominell ränta NaN % och 0 kr i uppläggnings-/aviavgift blir den effektiva räntan 0 %. Totalt belopp att betala: 0 kr. Månadskostnad: 0 kr fördelat på 144 betalningstillfällen. Din ansökan kommer att skickas till de kreditgivare som bäst matchar din profil. Återbetalningstid 1-20 år. Maximala räntan är 33,99%. Räntespann mellan: 5,20% - 33,99% (Uppdaterat februari 2024).

Så fungerar reduktionsplikt
Förslaget om höjd reduktionsplikt
Vad det innebär för dig som bilägare
Så fungerar reduktionsplikt
Förslaget om höjd reduktionsplikt
Vad det innebär för dig som bilägare

Den svenska regeringen har föreslagit att höja reduktionsplikten, vilket kan påverka dig som bilägare på flera sätt. Men vad innebär egentligen reduktionsplikten, och hur påverkar den bränslepriserna och klimatmålen? Det tittar vi närmare på här.

Vad är reduktionsplikten?

Reduktionsplikten är en del av Sveriges plan för att minska koldioxidutsläppen från transporter. Den infördes 2018 och innebär att företag som säljer fossila bränslen måste blanda in en viss mängd biobränsle i exempelvis bensin och diesel. Målet är att minska användningen av fossila bränslen och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Reduktionsplikten i korthet

  • Reduktionsplikten är ett verktyg för att minska koldioxidutsläpp från transportsektorn.
  • Leder oftast till att bränslepriserna på kort sikt stiger.
  • På lång sikt kan det leda till en grönare transportsektor och lägre driftskostnader för elbilar.
  • Regeringen har lagt förslag på att höja reduktionsplikten från 6 till 10 % från och med 2025.
  • Syftet med höjningen är att uppnå klimatmålen utan att orsaka alltför stor ekonomisk påfrestning för bilister.
  • Höjningen kombineras med en sänkning av drivmedelsskatten för att inte priset vid pump ska stiga för bilägare.

Vad är det som blandas i de fossila drivmedlen?

Biobränslen som biodiesel och etanol blandas med vanlig diesel eller bensin. Biodiesel kommer från växtoljor eller djurfetter, medan bioetanol oftast är gjort från spannmål eller sockerbetor. Dessa bränslen är förnybara och kan minska utsläppen av växthusgaser och skadliga ämnen. Blandningen anges ofta i procent, som till exempel 10 % biodiesel i diesel eller 15 % etanol i bensin.

Hur påverkar reduktionsplikten bränslepriserna?

För bilägare kan höjd reduktionsplikt leda till högre bränslepriser, eftersom biobränslen ofta är dyrare att tillverka. Om leverantörerna inte kan uppfylla reduktionskraven måste de köpa utsläppsrätter, vilket ytterligare ökar kostnaderna som till slut hamnar på konsumenten.

Positiv långsiktig effekt

Högre bränslepriser märks av i plånboken, men på längre sikt kan de ha positiva effekter. De kan till exempel stimulera utvecklingen av billigare och mer hållbara bränslealternativ. När fler efterfrågar förnybar energi kan tekniken utvecklas snabbare, vilket gör dessa alternativ billigare och mer tillgängliga.

En annan fördel med högre bränslepriser är att fler överväger elbilar. Eftersom elpriserna kan vara mer stabila och laddningsmöjligheterna förbättras, kan elbilar bli ett mer ekonomiskt val på sikt. Dessutom har elbilar ofta lägre driftskostnader, vilket gör dem till en bra investering för framtiden.

Tidigare förändringar i reduktionsplikten

Sedan reduktionsplikten infördes 2018 har den genomgått flera förändringar. Nivåerna för reduktion har både ökat och minskat, beroende på politiska beslut samt reaktioner från industrin och allmänheten.* Under de senaste åren har dock reduktionsplikten sänkts, mycket på grund av kritik mot de stigande bränslepriserna.

Rekordlåga nivåer

I början av 2024 sänkte den svenska regeringen, som består av Tidöpartierna, reduktionsplikten för diesel från 30,5 % till 6 %. Sänkningen för bensin var mindre, från 7,8 % till 6 %.

Reaktionerna på denna förändring var blandade. Bilister och bränsleindustrin välkomnade de lägre drivmedelspriserna, medan miljöorganisationer varnade för att detta skulle försvåra Sveriges chanser att uppnå sina klimatmål.

Läs också: Så gör du om du tankat bensin i dieselbil

Ny höjning av reduktionsplikten för 2024

Trots tidigare sänkningar la regeringen i september 2024 fram ett förslag på att reduktionsplikten återigen ska höjas. Från och med 1 januari 2025 vill de se en reduktionsplikt på 10 %. Denna höjning beräknas minska Sveriges koldioxidutsläpp med totalt 3,1 miljoner ton fram till 2030.

En nyhet i förslaget är att drivmedelsleverantörer nu också ska få räkna in el från laddstationer för att uppfylla kraven på reduktionsplikt. Detta har lett till debatt bland partierna. Vissa tycker att det är en smart lösning, medan andra anser att det avviker från reduktionspliktens ursprungliga syfte – minskade utsläpp.

Hur kommer drivmedelspriserna påverkas?

Regeringens strategi ser till hur bilägare påverkas ekonomiskt i vardagen. För att motverka effekten av den höjda reduktionsplikten planerar regeringen därför att sänka skatten på drivmedel.

Tanken är att de två åtgärderna ska balansera varandra, så att bränslepriserna förblir oförändrade för konsumenterna. Om detta genomförs framgångsrikt kan kostnaderna för bilägare till och med minska, trots den höjda reduktionsplikten.

Läs också: Nya skatter och lagar

Varför höjs inte reduktionsplikten mer för att nå klimatmålen?

Trots att en ökning av reduktionsplikten skulle kunna bidra till att snabbare nå Sveriges klimatmål, har regeringen valt att inte höja den ytterligare. En kraftig ökning av reduktionsplikten skulle säkerligen leda till högre bränslepriser, vilket blir särskilt märkbart för alla som bor på landsbygden med begränsad kollektivtrafik.

Allt handlar om att hitta en balans mellan miljöambitioner och ekonomiska realiteter. En betydande höjning av reduktionsplikten kan allvarligt påverka hushållens ekonomi, särskilt under perioder med höga levnadskostnader. Något vi sett många exempel på under senare år när samhällsekonomin varit i gungning och priserna skjutit i höjden.

Få hjälp med billånet hos oss

Om du tröttnat på stigande bränslepriser kan det vara dags att byta till en mer bränslesnål bil – eller rent av en elbil. Hos oss kan du jämföra billån utan säkerhet från över 40 banker och långivare samtidigt. Lånen vi förmedlar är inte knutna till auktoriserade bilhandlare utan får även användas till att köpa begagnade bilar av privatpersoner.

Vanliga frågor och svar – Reduktionsplikt

Har Sverige hög reduktionsplikt?

Sverige hade tidigare Europas högsta reduktionsplikt och bland de högsta bensin- och dieselpriserna. Regeringen har därefter sänkt reduktionsplikten kraftigt. Ett nytt förslag på 10 procent inför 2025 har nyligen lagts fram.

Drar bilen mer med reduktionsplikt?

Reduktionsplikt kan påverka bilens drift och prestanda då drivmedlet påverkas av biobränslet. Syftet med dessa krav är att främja en mer hållbar och miljövänlig körning samt att klimatmålen ska uppnås.

Här är ett urval av våra 40 samarbetspartners