Här är årets julklappar – sett till vad svenskarna faktiskt söker efter
Hoppa direkt till:
Med julförberedelserna i full gång och sökningarna på Google som vår guide har vi sammanställt en trendspaning över vad svenska folket faktiskt hade velat se under granen i år. De senaste söktrenderna avslöjar en ökande entusiasm för allt från “happy flops” till “slopestyle cyklar,” vilket ger en lekfull och äventyrlig ton åt årets önskelista.
Julen nalkas och inhandlandet av julklappar är i full gång. Svensk Handel har i år utnämnt brädspelet som årets julklapp, men vad önskar sig svenskarna egentligen? Genom att sammanställa söktrender från Google har vi tagit fram de produkterna vars sökvolymer har ökat mest sedan 2022.
Högst upp på listan, med en imponerande ökning på 49400% i sökningar, hamnar Happy Flops – tofflan som tagit Sverige med storm och som utlovar komfort. Tvåa på listan hittar vi slopestyle cykeln, som är en slags mountainbike. Därefter följer spa, allvädersstövlar och cleanser.
– Förutom Happy Flops som fullständigt exploderat under året så verkar trenderna gå i utomhusaktivitet samt hudvård och make up. Olika sorters “self care” skulle man kunna säga, säger Marcus Sätherström på Sambla som har varit med och tagit fram kampanjen.
Hela topp 20-listan
Produkt | Ökning jämf. med 2022 |
Happy Flops | 49400% |
Slopestyle Cykel | 3329% |
Spa | 232% |
Allvädersstövlar | 177% |
Cleanser | 140% |
Blush | 125% |
Toner | 125% |
Kashmirtröja | 125% |
Bronzer | 124% |
Serum | 124% |
Primer | 123% |
Dubbskor | 123% |
Vadarkängor | 120% |
Golf Driver | 88% |
Moisturizer | 86% |
Handkräm | 86% |
Överdragsbyxor | 86% |
Vandringssandaler | 86% |
Termobyxor | 84% |
Julklapparna som minskat i söktrend
Om man däremot vänder på det och tittar på vilka produkter som har minskat mest i sökvolymer jämfört med föregående år hittar vi årets julklapp från 2020, stormköket, högst upp på listan. Där har antalet sökningar minskat med 64%, följt av gasolkamin (-63%), padelracket (-56%) och SUP-brädan (-55%).
– Under pandemin var det här med stormkök och friluftsliv hetare än någonsin, men kanske ser vi viss mättnad av det nu. Att padeltrenden avtar är också något som det skrivits om i media under året, säger Marcus Sätherström och fortsätter:
– Samtidigt ska det här såklart tas med en nypa salt! Givetvis ska du köpa vad du vad du tror dina nära och kära vill ha – oavsett söktrender.
Hela listan – produkterna som minskar i sök
Produkt | Minskning jämf. med 2022 |
Stormkök | -64% |
Gasolkamin | -63% |
Padelracket | -56% |
SUP Bräda | -55% |
Jordans | -45% |
Solcellslampa | -45% |
Schabrak | -45% |
The Sims | -45% |
Amningskläder | -34% |
Padelbollar | -34% |
Monokikare | -34% |
Vävgarn | -34% |
Massage pistol | -33% |
PS4 | -33% |
Diamond Painting | -33% |
Gopro | -33% |
Nike Air | -33% |
Basketskor | -33% |
Mest eftersöka julklapparna – under 500-lappen
Med hänsyn till pågående lågkonjunktur och höga räntor tycker inte vi att julen ska behöva kosta skjortan. Här har vi satt ihop en lista sett till söktrender på Google – med produkter under 500 kronor.
– Självklart kan man sprida lika stor julglädje utan att behöva tömma plånboken. Flera av dessa klappar kan dessutom köpas second hand eller på loppis – vilket är smart både ur ett ekonomiskt och ett miljömässigt perspektiv.
- Happy Flops – ökning med 49400%
- Cleanser, blush och toner – sammantagen ökning på 125%
- Bronzer, serum och primer – sammantagen ökning på 124%
- Moisturizer och handkräm – sammantagen ökning på 85%
- Överdragsbyxor, vandringssandaler och termobyxor – sammantagen ökning på 85%
- Växtbelysning – ökning på 83%
- Hudvård och medicinsk fotvård – ökning med 83%
- Vantar – ökning med 83%
- Golfhandskar – ökning med 81%
- Strandlakan – ökning med 57%
Mest Googlade julklapparna – i det dyrare segmentet
För de som inte skyggar från att lägga en ordentlig slant på sina julklappar har vi även sammanställt en exklusiv topplista av produkter som kostar över 500 kronor. Perfekt för den som vill överraska nära och kära med en touch av lyx i jul. Här är några av de mest eftertraktade produkterna:
- Spa – ökning med 232%
- Vinterjacka – ökning med 132%
- Robotgräsklippare – ökning med 83%
- Längdskidor – ökning med 83%
- Golfset och golfbag – ökning med 83%
- Täckjacka och täckkappa – ökning med 53%
- Grästrimmer – ökning med 52%
- Projektorduk – ökning med 52%
- Birkenstock – ökning med 50%
- Guldörhängen – ökning med 50%
Om undersökningen
Genom att titta på vilka produkter som det har googlats på mest under året från Google Trends har vi kunnat sätta ihop en lista på över 700 produkter som fungerat som underlag till undersökningen.
Genom verktyget Google Keyword Planner har vi därefter kunnat se hur höga sökvolymer produkterna har i snitt per månad och hur mycket sökningarna har ökat eller minskat jämfört med samma period 2022. Vi har exkluderat produkter som inte fanns för ett år sedan samt alla produkter som hade mindre än 100 sökningar per månad.
För mer information, vänligen kontakta:
Marcus Sätherström, Sambla, marcus.satherstrom@samblagroup.com
Om Sambla
Vi är Sambla, den nya generationens låneförmedlare. Sedan starten har vår filosofi alltid varit densamma – att jämföra långivarnas erbjudanden så att alla, oavsett vem du är och vad du gör, alltid ska få det bästa möjliga banklånet. Från våra kontor i Stockholm, Lund, Köpenhamn och Helsingfors har vi fram till idag hjälpt över 390 000 kunder att jämföra sina lån.